Havenbedrijf Amsterdam verlaagt CO2-footprint door vlootbrede inzet biobrandstof van GoodFuels Marine

09-03-2017

Amsterdam, 1 februari 2017-  Na een eerdere succesvolle pilot heeft GoodFuels Marine ook de aanbesteding van Port of Amsterdam voor haar vloot van vijf patrouilleboten gewonnen. De schepen varen op een brandstof die voor 30% uit een zeer hoge kwaliteit duurzame biodiesel bestaat. Hiermee wordt 25% CO2 bespaard ten opzichte van fossiele diesel.

Marleen van de Kerkhof, havenmeester Havenbedrijf Amsterdam: “Schone scheepvaart is een belangrijk speerpunt in onze duurzaamheidstrategie. Een onderdeel daarvan betreft het verduurzamen van onze eigen patrouillevaartuigen. Door middel van de inzet van biobrandstoffen reduceren wij onze eigen CO2 uitstoot met 25%, wat een mooie stap in de goede richting is.”
Dirk Kronemeijer, CEO GoodFuels Marine: “Vanaf het begin hebben de Havenbedrijven van Amsterdam & Rotterdam de ontwikkeling van marine biofuels actief gesteund. We zijn daarom extra verheugd dat na een succesvolle pilot, Port of Amsterdam met haar eigen patrouilleboten zorgt voor een kwart minder CO2-uitstoot. Vanuit onze kant zijn we gecommitteerd aan verdere investeringen in de haven op het gebied van opslag, productie en distributie van duurzame marine biofuels om de ontwikkeling naar een schone en low-carbon scheepvaart te versnellen.”

Tjerk Wagenaar, Directeur Natuur & Milieu: “Havenbedrijf Amsterdam zet hiermee een mooie stap in de verduurzaming van haar bedrijfsvoering. De overschakeling naar duurzame biobrandstoffen is een goed voorbeeld van hoe de scheepvaart haar CO2-uitstoot kan verlagen.”

Duurzame biobrandstof

De hernieuwbare ‘drop-in’ biobrandstof van GoodFuels is een duurzaam en hoogwaardig alternatief voor fossiele diesel. De blend die door het havenbedrijf gebruikt wordt, is gemaakt van 30% geavanceerde tweede generatie biobrandstoffen, voldoet aan de EN590-norm en is daarmee direct inzetbaar in alle dieselmotoren zonder aanpassingen aan de motor, en met behoud van fabrieksgarantie. De duurzame biodiesel wordt geproduceerd uit gecertificeerde afvalstromen, die niet ingezet kunnen worden in andere industrieën of voor andere doeleinden. Dit bevordert de circulaire economie.

Over GoodFuels

GoodFuels ontwikkelt, levert en promoot echt duurzame biobrandstoffen voor scheepvaart, zwaar wegtransport, spoorvervoer en industriële machines op weg naar een veel schonere en klimaat neutrale wereld. De brandstoffen van GoodFuels zijn direct inzetbaar als vervanger voor fossiele brandstoffen zonder aanpassingen aan motoren (‘drop-in’) en reduceren de CO2-footprint tot 85%-90% (well-to-wheel). Alle brandstoffen van GoodFuels zijn uiterst duurzaam en voldoen aan de hoogste duurzaamheidscriteria zoals opgesteld door de RSB-standaard. Daarnaast heeft GoodFuels een onafhankelijke duurzaamheidsboard met daarin leidende NGO’s en academici die GoodFuels adviseren om de beste grondstof euzes te maken – op korte en lange termijn.

GoodFuels is onderdeel van de GoodNRG groep die op dit moment opereert vanuit West-Europa, Nordics, Noord-Amerika en Asia Pacific.

Foto: van der Kloet fotografie