24/7 LNG bunkeren mogelijk in Amsterdamse haven

26-01-2018
LNG bunkeren

In de transitiefase naar hernieuwbare brandstoffen hebben Port of Amsterdam en Titan LNG een langlopende huurovereenkomst ondertekend voor de Amsterdamse haven als ‘thuishaven’ voor Titans LNG bunkerponton de FlexFueler001. De FlexFueler001 gaat efficiënte, betaalbare en veilige LNG-bunkerdiensten leveren als eerste in zijn soort in Europa. Met deze overeenkomst onderstreept de haven haar ambitie met de LNG-bunkermarkt de haven te ontwikkelen tot duurzaam internationaal energieknooppunt.

De centraal gelegen Amerikahaven wordt de thuislocatie van de FlexFueler001. Deze zal eind 2018 operationeel zijn. Schepen kunnen dan 24/7 bunkeren. Dankzij de diepgang van 9,70 meter naast de FlexFueler kunnen ook zeeschepen langszij komen bunkeren op de thuislocatie. Normaliter zal de FlexFueler gebruikmakend van een duwboot echter naar het te bunkeren zeeschip toe varen.

Koen Overtoom, CEO bij Havenbedrijf Amsterdam: “Wij geloven in LNG als scheepsbrandstof en de LNG-oplossing van Titan past uitstekend bij onze strategie om onze haven te verduurzamen. Met LNG als brandstof is de winst voor het lokale milieu groot. LNG is economisch gezien aantrekkelijk als schonere beschikbare brandstof en maakt de transitie naar hernieuwbare brandstoffen mogelijk. Wij kijken uit naar het eind van dit jaar, wanneer de FlexFueler001 van start gaat in onze haven.”

“We zijn heel blij met de samenwerking met Havenbedrijf Amsterdam. Dankzij het vertrouwen van de haven kunnen we een langetermijnoplossing realiseren voor schepen die op LNG varen”, zegt Niels den Nijs, CEO van Titan LNG. “Wij zijn ervan overtuigd dat LNG als scheepsbrandstof een geweldige toekomst heeft en één van de bouwstenen vormt van een meer duurzame scheepvaart.”

LNG is hard op weg een van de voorkeursbrandstoffen te worden in de scheepvaart. De acceptatie van deze brandstof verloopt snel omdat het een kosteneffectief alternatief is. LNG is geschikt voor zeer uiteenlopende scheepstypes en -groottes. LNG biedt milieuvoordelen omdat LNG een einde maakt aan SOx (zwavel) en fijnstof emissies, en de uitstoot van NOx (stikstof) met 85% vermindert. Naast deze lokale voordelen verlaagt LNG de CO2-uitstoot. Door de  inzet van LNG als scheepsbrandstof wordt bovendien voldaan aan huidige en toekomstige regelgeving.

Meer voor de Pers